Wednesday 19 February 2020

#5 Day 4 Northern Kyushu with BFF

31 October 2019

Assalamualaikum everyone!

Jom kita jump terus ke hari keempat. Which is the last day. Sekejap je kan. Pagi tu weols terus kemas bag dan drop kunci untuk check out. Sebab pagi2 lagi kita nak menuju ke Kitakyushu. Macam biasa, naik train menggunakan JR Pass ke Kokura Station.

Dekat Kitakyushu ni, disarankan naik Loop Bus yang merangkumi tourist attractions kat sini. Station first is Kokura tu lah. Untuk naik bas ni, ada pass dia. Kalau rasa cam tak berbaloi amik pass, guna je Touch N Go macam kt Malaysia. Kat sini kitorang pilih Sugomon. Harga Sugomon ni 2000 Yen dan dalam tu dh ada 1500 Yen. Cukup je untuk kitorang, tak topup pun.

Ini route loop bus tu. Kitorang akan stop kat Kokura Castle je sebab kejar masa.

Selfie dgn touch N go

Ini lah Kokura Castle

Tiba2 nak bergambar, ada pakcik Jepun pulak offer nak tangkapkan gambar kami berdua sama2. Macam tahu tahu ah you uncle. Japanese are so kind :') So kitorang pun onz jelah. Tapiiiiiiii tengoklah hasilnya

Tak nampak castle nya! hahah it's the thought that count ye uncle. Okay takpelah janji hado. Jom kita naik atas, Kena bayar 350 Yen.

Zu beli tiket

Atas tu ada la pameran sikit2. Nampak la view sikit dari atas. Pastu kitorang naik loop bus ke Kokura Station balik sebab kita nak ke Mojiko Station. Kat Mojiko ni ada pelabuhan. Kat tepi2 tu ada lah kedai2

Naik train ke sini klasik sikit. Announcement English pun takde. Pandai2 lah dengar ke, check hyperdia ke untuk stop haha. Kat sini juga kami beli souvenir dia. Murah la sikit drpd dekat Beppu haritu huhu

Bangunan dia sangat klasik kan

Again, thanks tripod. You can see Mojiko Port here

Sakura again =)

Tau tak apa fungsi beg tu yang aku bawa ke hulu ke hilir? Untuk letak heeled boots. Untuk jalan aku pakai sport shoes je sebab selesa, nak bergambar baru pakai boots xD Nasib baik ada beg penguin Zu hahaha

I like Mojiko. Tenang, tak ramai tourist, nyaman ahhhhh saya suka! saya suka! Okay jomlah balik ke Hakata Station. Sebab pagi esok nak balik, kita shopping lah dulu apa yang patut. Kawan aku ni beli album jepun kat Parco. Pastu kitorang borong coklat dan souvenir dekat Don Quijote sebab murah. Untuk ke situ, kena turun kat Station Tenjin. Kitorang jugak solat kat prayer room di ACROS tingkat 3 (exit 16 Tenjin). Note that only prayer room available ya, no whudhu area provided.

Dah selesai semua tu dah malam pun. Maka kami pun baliklah hostel untuk amik bag dan terus ke airport. Memandangkan flight pukul 8am, mestilah kena ada kat airport pukul 5am kan. Tapi train paling awal pun 5.55am. Kitorang decide tidur jelah kat airport. Gitchewwww. Tapi ada pulak drama swasta yang berlaku. Nak cerita tapi dah mengantuk. Kita sambung next entry okeh!

#4 Day 3 Northern Kyushu with BFF

30 October 2019

Assalamualaikum semua!

Next cerita untuk Day 3, kita akan ke Nagasaki. Dalam banyak2 tempat kat Kyushu ni, nama Nagasaki yang paling familiar. Mestilah disebabkan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki yang selalu kita dengar tu. Tapi kitorang tak pergi pun Atomic Bomb Memorial Museum tu T_T

So berjalan kaki lah kami ke Hakata Station untuk naik Limited Express Train ke Nagasaki. Lupa nak cerita, kitorang guna Hyperdia untuk tengok train timetable. So sebelum keluar dari hostel lagi dh tahu timing train pukul berapa. So boleh agak la masa tu. Nanti kat sana boleh reserve train yg kita nak. Takdelah terkial2 depan information board tu nak tengok timing train. Train pun memang bertolak tepat pada waktu

Dah sampai Nagasaki

Setibanya di Nagasaki, kita kena beli One Day Tram Pass yang berharga 500 Yen. Kat sini diorang panggil street car. Boleh la naik tanpa had untuk cover attractions kat situ.

Tram pass

Selfie lu

Okay, destinasi pertama kita adalah Mount Inasa. So kita kena naik tram ke Takaramachi Station, naik line biru atau merah. Dari situ, kena jalan kaki pergi ke Ropeway sebab kita nak naik cable car ke puncak.

Cable car diorang panggil ropeway

Harga tiket cable car return 1250 Yen

Thanks tripod

Patutnya aku kat situ, tapi takde orang nak tangkap gambar kami T_T

Dah enjoy view dari atas, kita turun balik sebab kita nak ke Glover Garden! Untuk ke sana, korang naik tram dan turun di Ishibashi Station.

Mendaki sikit untuk ke sini. Ikut je orang ramai, mesti sampai. Untuk masuk Glover Garden, kena bayar 610 yen. Nanti dapat map, ikut lah route dia bagi.Banyak juga tempat untuk explore.

Thanks tripod!

This is my first time tengok pokok Sakura. Dia berbunga dua kali dalam setahun masa musim bunga dengan musim luruh :')

Seaside Park

Lepas makan aiskrim Matcha yang famous tu, kitorang pergi Seaside Park. Besar taman ni. Memandangkan kat sini takde masjid atau prayer room, aku solat je kat bawah pokok kat taman ni. So nice and calm la this place

Comel kan

Pastu patah la balik Nagasaki station untuk balik Hakata

Mediheal jual kat Lawson je ok.

Kat sini lebih banyak Lawson dari Family Mart. Mula2 tengok dalam map, aku ingat Lawson tu pejabat polis. I was like ''banyak nya police station kat sini'' hahahha #darat

Okay that's all for now =)

#3 Day 2 Northern Kyushu with BFF

29 October 2019

Assalamualaikum everyone!

Kita nak sambung cerita hari ketiga yang mana kitorang pergi ke Beppu, Oita. Apa yang menarik kat Beppu ni? Ada Hells of Beppu (ye, kitorang dh sampai neraka Beppu :P) , Beppu Tower dan Beppu Mosque (balik neraka, pergi masjid xD)

Memandangkan kita nak naik train jarak jauh, haruslah menggunakan JR Pass yang dah beli tu. Korang kena activate dulu kat Hakata Station dan buat reservation untuk dapatkan seat. Tak bayar apa2 pun sebab kita dh bayar JR Pass, diorang akan minta passport untuk verify. Reservation seat pun limited tau, limited to 10 kot kalau x silap. Lepas reserve, diorang akan cop.

Tempat redeem JR Pass dari klook

Sebelum reserve seat, tengoklah dulu nak naik train yang pukul berapa

Ada macam2 train macam limited express, supersonic, shinkansen. Tapi utk kitorang punya JR Pass, Shinkansen tak cover huhuhu. Nampak gaya kena datang Jepun lagi ni untuk merasa Shinkansen xD

Satu ticket tu memang guna utk automated gate, simpan tau sebab memang akan guna sampai last day. Yang lagi satu, ticket reserved seat yang pekerja dia akan check on the train.

Perjalanan mengambil masa sejam lebih kot. Tak ingat huwaaaa

Selesa lah seating dia

Kat sini memang mencekik onigiri je lah. 100 Yen @ RM3.90 jerr tapi muak juga lama lama huhuhu

Kamenoi bus pass

Kitorang dah siap2 beli package untuk Hells of Beppu dekat Klook yang berharga RM112 tau. So dalam package tu dah include Kamenoi 1 day Bus Pass yang cover area Beppu tu. So dari station Beppu, kami naik bas je.

Yang bestnya, masa kitorang terkial2 tengok bas route dekat map atas bas tu, sorang makcik tua ni concern kat kitorang and tanya nak turun mana. Macam ayam dengan itik la kitorang bagitahu. Sebelum dia turun, dia bgtau untuk turun the next station kat kitorang walaupun sebenarnya kitorang dah tahu. Sistur iz very terharu T___T

Cari info kat mana nak pergi lol

So korang kena redeem dulu ticket. Nanti dia bagi pamphlet dan map. So ada beberapa hot springs yang korang boleh pergi. Dekat setiap tempat, cop lah utk buktikan korang dah sampai situ gitchewwww.

Ticket, map dan stamp pamphlet

Dekat ticket book tu, once korang masuk each hot springs dia akan koyak.

Malaysian traditional house in Japan yallsss

Ini lah rumah tradisional Sarawak. Dalam tu ada peta Sarawak tau *bangga

Very hot (the girl) (okay not funny)

My BFF is stamping

Yang ni warna coklat. Cantik tapi scary

Lambang toilet kat neraka yalls

Umi Jigoku paling cantik sebab warna biru :P (Umi is sea and Jigoku is hell)

Ada cerita sedih. Sebelum ke Beppu Tower, kitorang nak ke restoran halal tau. Tapi sampai je tempat tu, restoran hilang. Hahaha i dont know if the info that we searched is wrong or what. Untuk mengubat hati yang lara, kitorang beli poskad kat post office area situ hahaha. And then beli onigiri je kat pasaraya dekat situ jugak T___T

The two of us nak naik Beppu Tower

Ticket Beppu Tower pun beli dekat Klook RM9 je. Nak datang sini pun naik bas Kamenoi tadi.

Beppu Tower

Okay sebenarnya masa naik bas ke Beppu Tower tu, baru perasan yang Beppu Mosque dah terlepas tau. So kitorang amik keputusan naik je tower dulu, balik karang baru pergi masjid. Dia beza satu station je, so kalau jalan kaki memang tarak hal la sis.

Masjid dia dalam bangunan kedai. Boleh la untuk solat =)

Cantik McD

Yeay waktu balik baru dapat seat sebelah2

Petrol pump, unik kan

Sushiro

Sebelum balik, makan sushi dulu. Makan sushi dengan wasabi powder je boleh. Sebab soy sauce ke sos ape tah tu tak halal. Bagi aku sushi dia sedap. Bagi kawan aku, tak leh terima. Ikut selera masing2 hahahaha. Average harga sushi 100 Yen la.

Okay done for Beppu. See you on the next entry!